به گزارش صدای بورس، بررسی دادهها نشان میدهد که نزدیک به نیمی از خانوارهای شهری در کشور دارای اتومبیل شخصی نیستند. در دهک اول درآمدی کمتر از ۱۴.۵ درصد از خانوارهای شهری، مالک اتومبیل شخصی هستند و نزدیک به ۷۶ درصد از خانوارهای این دهک خودروی شخصی ندارند.
این در حالی است که میزان خانوارهای دارای خودرو در دهک دهم به ۸۲.۱ درصد میرسد. میتوان اینگونه استدلال کرد که دهکهای پایین درآمدی به دلیل عدم استفاده مستقیم از خودروی شخصی قابلیت استفاده از یارانههای سوخت را ندارند.
بنابراین توزیع فعلی یارانههای سوخت نمیتواند به طور مستقیم نفع قابل توجهی به اقشار کم درآمد برساند و بخش عمده این یارانه صرف گروههایی با درآمد بالاتر میشود که با هدف اصلی سیاستهای یارانهای که حمایت از اقشار کم درآمد است در تضاد است.
منبع:آن سوی اقتصاد
نظر شما